چارچوب نظری تحقیق

چارچوب نظری تحقیق

چارچوب نظری تحقیق

چارچوب نظری تحقیق (theoretical framework)، مروری بنیادی از نظریه‌های موجود است که به‌عنوان یک نقشه راه برای توسعه استدلال‌هایی که در تحقیق استفاده می شود، عمل می‌کند.

نظریه ها توسط محققان برای توضیح پدیده ها، ترسیم ارتباط و پیش بینی ایجاد می شوند. در یک چارچوب نظری، نظریه‌های موجود توضیح داده می شود که از تحقیق پشتیبانی می‌کنند و نشان می‌دهند که موضوع مقاله یا پایان‌نامه مرتبط و مبتنی بر ایده‌های ثابت است.

به عبارت دیگر، چارچوب نظری شما مراحل بعدی تحقیق کیفی و کمی را توجیه و زمینه سازی می کند، و این اولین گام مهم برای مقاله، پایان نامه یا پایان نامه شما است. چارچوب نظری، سوگیری پژوهش را مشخص می کند و نشان می دهد که هم افزایی نظری در تحقیق چگونه ایجاد می شود. یک چارچوب نظری کامل، شما را برای موفقیت در مراحل تحقیق و نوشتن پایان نامه آماده می‌کند.

جایگاه چارچوب نظری در پایان نامه

قبل از اینکه تحقیق خود را شروع کنید، بسیار مهم است که با نظریه ها و مدل هایی که سایر محققان قبلا توسعه داده اند آشنا شوید. چارچوب نظری شما فرصتی است برای ارائه و توضیح آنچه که آموخته اید، در موضوع تحقیق آینده شما قرار دارد.
احتمال زیادی وجود دارد که تئوری های مختلف زیادی در مورد موضوع شما وجود داشته باشد، به خصوص اگر موضوع گسترده باشد. در چارچوب نظری خود، مرتبط ترین آنها را ارزیابی، مقایسه و انتخاب خواهید کرد.
با “قالب بندی” تحقیق خود در یک زمینه کاملاً مشخص، خواننده را از مفروضاتی آگاه می کنید که رویکرد شما را نشان می دهد و منطق پشت انتخاب های خود را برای بخش های بعدی، مانند روش شناسی و بحث، نشان می دهید. این بخش از پایان نامه شما پایه هایی را ایجاد می کند که از تجزیه و تحلیل شما پشتیبانی می کند و به شما کمک می کند تا نتایج خود را تفسیر کنید و تعمیم های گسترده تری داشته باشید.

شیوه نگارش چارچوب نظری تحقیق

برای ایجاد چارچوب نظری پایان نامه یا تحقیق، می توانید این سه مرحله را دنبال کنید:

-مفاهیم کلیدی خود را شناسایی کنید
-ارزیابی و تبیین نظریه های مرتبط
-نشان دادن اینکه چگونه تحقیقات شما با تحقیقات موجود مطابقت دارد

شناسایی مفاهیم کلیدی

اولین قدم این است که عبارات کلیدی را از بیان مسئله و سؤالات تحقیق خود انتخاب کنید. مفاهیم اغلب تعاریف متعددی دارند، بنابراین چارچوب نظری تحقیق باید به وضوح منظور شما را از هر اصطلاح مشخص کند.

ارزیابی تئوری های مرتبط

با انجام یک بررسی کامل ادبیات، می‌توانید تعیین کنید که محققان دیگر چگونه این مفاهیم کلیدی را تعریف کرده‌اند و بین آنها ارتباط برقرار کرده‌اند. همانطور که چارچوب نظری را می نویسید، هدف شما مقایسه و ارزیابی انتقادی رویکردهایی است که نویسندگان مختلف اتخاذ کرده اند.
پس از بحث در مورد مدل‌ها و نظریه‌های مختلف، می‌توانید تعاریفی را ایجاد کنید که به بهترین وجه با تحقیق شما مطابقت دارد و دلیل آن را توجیه کنید. حتی می‌توانید نظریه‌هایی را از زمینه‌های مختلف ترکیب کنید تا چارچوب منحصربه‌فرد خود را بسازید، اگر با موضوع شما مطابقت دارد.
مطمئن شوید که حداقل به طور خلاصه به هر یک از مهمترین نظریه های مرتبط با مفاهیم کلیدی خود در چارچوب نظری اشاره می کنید. اگر یک نظریه تثبیت شده وجود دارد که نمی خواهید آن را در تحقیقات خود اعمال کنید، توضیح دهید که چرا برای اهداف شما مناسب نیست.

نشان دادن ارتباط پایان نامه با نظریه های موجود

جدای از خلاصه و بحث درباره تئوری های موجود، چارچوب نظری باید نشان دهد که پروژه شما چگونه از این ایده ها استفاده می کند و آنها را یک گام جلوتر می برد.
ممکن است هدف شما انجام یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:
تست کنید که آیا یک نظریه در یک زمینه خاص و قبلا بررسی نشده وجود دارد یا خیر
از یک نظریه موجود به عنوان مبنایی برای تفسیر نتایج خود استفاده کنید
یک نظریه را نقد یا به چالش بکشید
تئوری های مختلف را به روشی جدید یا منحصر به فرد ترکیب کنید

ساختار چارچوب نظری تحقیق

یک چارچوب نظری تحقیق گاهی اوقات می تواند در یک فصل بررسی ادبیات ادغام شود، اما همچنین می تواند به عنوان فصل یا بخش خود در پایان نامه شما گنجانده شود. به عنوان یک قاعده کلی، اگر تحقیق شما شامل بسیاری از تئوری های پیچیده می شود، ایده خوبی است که یک فصل چارچوب نظری جداگانه را نیز لحاظ کنید.

هیچ قانون ثابتی برای ساختاربندی چارچوب نظری پایان نامه وجود ندارد. مهمترین قسمت ایجاد یک ساختار واضح و منطقی است. چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

از سؤالات تحقیق خود استفاده کنید و هر بخش را حول یک سؤال یا مفهوم کلیدی ساختار دهید
سازماندهی بر اساس خوشه نظریه
سازماندهی بر اساس تاریخ

مهم است که اطلاعات در چارچوب نظری برای خواننده شما روشن باشد. حتما از یکی از دوستان خود بخواهید که این بخش را برای شما بخواند یا از یک سرویس تصحیح حرفه ای استفاده کنید.

مانند سایر بخش‌های مقاله، پایان‌نامه یا تحقیق خود، حتماً منابع خود را  در چارچوب نظری به درستی ذکر کنید تا از سرقت ادبی جلوگیری کنید.

منبع

libguides.usc.edu

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری