آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

آموزش اطلس تی آی Atlas.ti برای سهولت در تحلیل های کیفی و کدگذاری متون، مصاحبه و مشاهدات کاربرد دارد. ATLAS.ti به پژوهشگران کمک می کند تا با ابزارهای تحقیقاتی بصری و بهترین فناوری در کلاس، بینش های عملی را کشف کنند. این نرم افزار ساخته شده برای هر نیاز: از وظایف تجزیه و تحلیل اولیه تا عمیق ترین پروژه های تحقیقاتی. نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti برای انجام تحلیل های کیفی مانند فراترکیب، تحلیل مضمون، تحلیل داده بنیاد و دیگر روش های کیفی مورد استفاده قرار می گیرد.

ATLAS.ti یک میز کار برای تجزیه و تحلیل کیفی حجم های بزرگ داده های متنی، گرافیکی، صوتی و تصویری است. شما می توانید با استفاده از آموزش اطلس تی آی Atlas.ti برای تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها، اعم از متن، گرافیک، صوتی یا تصویری استفاده کنید. نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti انواع ویژگی ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل پیشرفته را برای تجزیه و تحلیل، کدگذاری و تجسم طیف گسترده ای از داده های کیفی (به عنوان مثال، متن، تصویر، ویدئو، صدا، داده های جغرافیایی و داده های توییتر) ارائه می دهد. هدف از آموزش نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti به صورت زیر مشخص شده است:

شناسایی و استفاده از رویکردهای تحلیلی رایج برای داده های کیفی
نشان دادن توانایی انجام تحلیل کیفی با و بدون استفاده از نرم افزار تحقیق
استراتژی هایی برای استفاده از تحلیل کیفی به عنوان بخشی از کار علمی در موسسات

هدف آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

نرم‌افزار اطلس تی آی یک نرم‌افزار کاربردی و قوی برای تحلیل کیفی حجم وسیعی از اطلاعات متنی، گرافیکی، صوتی و ویدئویی است. در نرم‌افزار اطلس تی آی Atlas.ti ابزارهایی گنجانده‌شده است که به‌راحتی می‌توان با استفاده از آن‌ها داده‌های غیر ساختاریافته یعنی داده‌هایی که با استفاده از رویکردهای ساده آماری قابل‌اندازه‌گیری و تحلیل نمی‌باشند را با رویکردی نظام‌یافته طبقه‌بندی و سپس تحلیل نمود. همین ویژگی ها آموزش اطلس تی آی Atlas.ti را ساده کرده است. این نرم‌افزار کیفی برای پژوهشگران این امکان را فراهم می‌سازد تا به بررسی و کاوش پدیده‌های پیچیده و نتایج پنهان در داده‌هایتان به‌راحتی بپردازند.

برای کاوش و بررسی راحت‌تر به‌اصطلاح چسبندگی و پیچیدگی موجود در داده و ورودی‌ها، نرم‌افزار اطلس.تی.آی یک محیط قوی و جدیدی را فراهم ساخته است که به پژوهشگر کمک می‌کند تا هرچه‌تمام‌تر روی مؤلفه‌های تحلیل تمرکز پیدا کند. در آموزش نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti اصول اصلی فلسفه ATLAS.ti به بهترین وجه با نام اختصاری VISE که مخفف عبارات زیر است:

تجسم Visualization
از ابزارهای کافی برای مدیریت پیچیدگی استفاده کنید و روی داده ها متمرکز بمانید
ادغام Immersion
همه داده ها و تفاسیر مرتبط را در یک پروژه منحصر به فرد قرار دهید: “واحد هرمنوتیک”
سرندیپیتی Serendipity
اکتشافات مرتبط را بدون جستجو انجام دهید.
اکتشاف Exploration
“رشته های تفسیری” را بین داده ها، کدها و یادداشت ها طی کنید.

تجسم

مؤلفه تجسم برنامه به این معنی است که به طور مستقیم از شیوه تفکر، برنامه ریزی و رویکرد انسان به راه حل ها به روش های خلاقانه و در عین حال سیستماتیک پشتیبانی می کند. ابزارهایی برای تجسم خصوصیات و روابط پیچیده بین موجودات انباشته شده در طول فرآیند استخراج معنا و ساختار از داده های تحلیل شده در دسترس هستند. این فرآیند به گونه ای طراحی شده است که عملیات لازم را نزدیک به داده هایی که برای آنها اعمال می شود، نگه دارد. رویکرد بصری رابط شما را بر روی داده‌ها متمرکز می‌کند و اغلب عملکردهایی که نیاز دارید تنها با چند کلیک ماوس فاصله دارند. آموزش نرم افزار اطلس تی آی Atlas. ti براساس ویژگی تجسم در تحلیل کیفی انجام می شود.

ادغام

یکی دیگر از جنبه های اساسی طراحی نرم افزار، ارائه ابزارهایی است که به شما امکان می دهد کاملاً در داده های خود غوطه ور شوید. مهم نیست در کجای نرم افزار هستید، همیشه به داده های منبع دسترسی دارید. خواندن و بازخوانی داده های شما، مشاهده آنها به روش های مختلف و نوشتن افکار و ایده های خود در حین انجام آن، جنبه های مهم فرآیند تحلیلی است. و از طریق این تعامل با داده ها است که شما بینش خلاقانه را توسعه می دهید.

سرندیپیتی

فرهنگ لغت وبستر سرندیپیت را به عنوان یک هدیه ظاهری برای انجام تصادفی اکتشافات خوش شانس تعریف می کند. معانی دیگر عبارتند از حوادث خوش شانس، اکتشافات خوش شانس. در زمینه سیستم‌های اطلاعاتی، باید «یافتن چیزی» را بدون جستجوی واقعی آن اضافه کرد.

اصطلاح سرندیپیتی را می توان با رویکرد شهودی به داده ها برابر دانست. یک عملیات معمولی که بر اثر سرندیپیتی متکی است، مرور است. این روش جستجوی اطلاعات یک فعالیت واقعی انسانی است. وقتی یک روز را در کتابخانه محلی (یا در شبکه جهانی وب) می گذرانید، اغلب با جستجوی کتاب های خاص (یا کلمات کلیدی) شروع می کنید. اما پس از مدت کوتاهی، معمولاً به طور فزاینده‌ای درگیر مرور کتاب‌هایی می‌شوید که دقیقاً آن چیزی نبودند که در ابتدا در ذهن داشتید – اما به اکتشافات جالبی منجر می‌شوند.

نمونه‌هایی از ابزارها و رویه‌هایی که آموزش نرم افزار اطلس تی آی Atlas. ti برای بهره‌برداری از مفهوم سرندیپیتی ارائه می‌کند عبارتند از: ابزارهای جستجو و کد، ابرهای کلمات و فهرست‌ها، نقل قول‌خوان، ناحیه حاشیه تعاملی، یا عملکرد فرامتن.

اکتشاف

کاوش ارتباط نزدیکی با اصول فوق دارد. از طریق یک رویکرد اکتشافی و در عین حال سیستماتیک به داده‌های شما (در مقابل یک مدیریت اداری صرف)، فرض بر این است که فعالیت‌های سازنده‌ای مانند تئوری‌سازی سود زیادی خواهند داشت. کل مفهوم برنامه، از جمله فرآیند آشنایی با ویژگی‌های خاص آن، به ویژه برای یک رویکرد اکتشافی و کشف‌محور مفید است.

گام های آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

مراحل زیر بیانگر انجام گام به گام یک پروژه کیفی در نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti

۱-یک پروژه، یک محفظه ایده بسازید که قرار است داده ها، تمام یافته ها، کدها، یادداشت ها و ساختارهای شما را تحت یک نام محصور کند.

۲-سپس اسناد، متن، گرافیک، فایل های صوتی و تصویری یا اسناد جغرافیایی را به پروژه ATLAS.ti خود اضافه کنید.

۳-اسناد خود را سازماندهی کنید.

۴-فایل های  متنی را بخوانید و انتخاب کنید یا مناطقی را در یک تصویر شناسایی کنید یا بخش‌هایی را در جدول زمانی یک فایل صوتی یا ویدیویی انتخاب کنید که مورد توجه بیشتر است، کلمات کلیدی (کدها) را اختصاص دهید و نظرات و یادداشت‌هایی بنویسید که حاوی تفکر شما درباره داده‌ها باشد. یک سیستم کدگذاری بسازید.

۵-مقایسه بخش های داده بر اساس کدهایی که اختصاص داده اید، احتمالاً فایل های داده بیشتری را به پروژه اضافه کنید.

۶-با استفاده از ابزارهای مختلفی که نرم افزار اطلس تی آی ATLAS.ti ارائه می دهد، داده ها را بر اساس سؤالات تحقیق خود جست و جو کنید. کلیدواژه هایی که باید جستجو کنید عبارتند از: بازیابی ساده، بازیابی کد پیچیده با استفاده از ابزار پرس و جو، بازیابی ساده یا پیچیده در ترکیب با متغیرها از طریق دکمه scope، اعمال فیلترهای سراسری، ابزارهای همزمان کد (کاوشگر درخت و جدول)، سند کد. جدول، صادرات داده ها برای تجزیه و تحلیل آماری بیشتر

۷-با ایجاد شبکه هایی از کدها و سایر موجودیت هایی که ایجاد کرده اید، داده های خود را بیشتر مفهوم سازی کنید. این شبکه ها همراه با کدها و یادداشت های شما، چارچوبی برای تئوری در حال ظهور را تشکیل می دهند.

۸-در نهایت، یک گزارش مکتوب بر اساس یادداشت هایی که در طول مراحل مختلف پروژه خود و شبکه هایی که ایجاد کرده اید، تهیه کنید.

مرحله اول  آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

در مرحله اول به صورت عکس زیر در نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti  باید بر روی گزینه NEW PROJECT کلیک کرد.

ایجاد پروژه جدید در نرم افزار ATLAS.TI
ایجاد پروژه جدید در آموزش اطلس تی آی Atlas.ti

در ادامه براساس شکل زیر پروژه در نرم افزار نام گذاری می شود:

نام گذاری پروژه در نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti
نام گذاری پروژه در نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti

منبع

https://atlasti.com/

برای اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش اطلس تی آی Atlas.ti  می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

آموزش نرم افزار اطلس تی آی Atlas.ti

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری