راحتی خرید آنلاین

راحتی خرید آنلاین

راحتی خرید آنلاین

راحتی خرید آنلاین (convenience of online shopping)، به دسترسی آسان، صرفه جویی زمان و افزایش گزینه های خرید اشاره دارد.  همانگونه که مشتری زمان کمتری برای خرید و زمان بیشتری را به دیگر فعالیتهایشان اختصاص میدهند و آرزوی آنها در مورد خرید راحت برآورده شده، در نتیجه توجه آنها به خرید آنلاین معطوف شده است. کمبود زمان در دسترس مصرف کننده موجب میشود که در هنگام خرید، در زمان صرفه جویی شود.

مفهوم راحتی خرید آنلاین برای اولین بار توسط کوپلند  (۱۹۲۳)، برای تشخیص اندازه گیری زمان و تلاش در خرید کالای مصرفی مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین راحتی خرید خرده فروشی میتواند به عنوان زمان صرف شده توسط مصرفکننده و هزینه مرتبط با خرید در یک محیط خرده فروشی تعریف شود. این منابع، یعنی زمان و تلاش مصرف کننده در ادبیات بازاریابی به عنوان هزینه های غیر مالی شناخته میشود که بر رفتار خرید تأثیر می گذارد.

مفهوم راحتی خرید آنلاین

جنبه صرفه جویی در زمان به عنوان یکی از ابعاد راحتی خرید آنلاین، به شکلی وسیع در تجربه انتظار مصرف کننده بویژه در رابطه با زمان انتظار طولاتی مدت مورد مطالعه قرار گرفته است.بطور واقعی، زمان انتظار صرف شده اغلب به عنوان هزینه فرصت در نظر گرفته میشود. که ممکن است یک دارایی ارزشمند در زندگی روزمره باشد. مفهوم تلاشدر زمینه صرفه جویی مربوط به کاهش فعالیتهای شناختی، فیزیکی و هیجانی است که مصرفکنندگان باید برای خرید کالاها، فعالیتهایی مانند جستجوی اطلاعات محصول و یافتن محصول مورد نظر خود که قصد خریدش را دارند.

راحتی خرید آنلاین خصوصیات ذاتی یک خدمت ارائه شده نیست بلکه یک پروکسی (نماینده) از منابع مورد استفاده مشتریان است. راحتی یک ساختار چند بعدی است یا به عنوان یک ساختار دو منظوره شامل انواع مختلفی از هزینه های زمان و تلاش است. گرچه تصدیق شده است که راحتی شامل چندین بعد است اما توافقی درباره اینکه این ابعاد چه هستند وجود ندارد.

ابعاد راحتی آنلاین

بر اساس ادبیات، مدل پیشنهاد شده روابط میان ابعاد راحتی را نشان میدهد که برای بهبود ادراکات مشتری درباره راحتی خرید آنلاین ضروری است. برای این منظور، هفت شاخص راحتی آنلاین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روابط فرض شده است.

راحتی خرید  آنلاین از نظر دسترسی

برطبق نظر سیدرز و همکاران (۲۰۰۰)،  این بعد به عنوان سرعت و سهولت دستیابی مصرف کنندگان به خرده فروشان در نظر گرفته شده است. راحتی دسترسی یک بعد بسیار مهم از ابعاد راحتی خرده فروشی است. با در نظر گرفتن این مساله که اگر مصرف کننده بتواند به خرده فروش دسترسی داشته باشد هرگز فرصتی برای تجربه آن خدمات نخواهد داشت در مقایسه با خرده فروشی سنتی که فرآیند انجام خرید با رفتن و حرکت به محل فروشگاه انجام میشود، سهولت خرید در محیط آنلاین بگونه ایست که محیط و مکان فروشگاه غیر مرتبط میشود بطوریکه مصرفکنندگان ممکن است در محیط آنلاین از هر مکانی خرید کنند.

جستجوی آسان

بیوچمپ و پوندر(۲۰۱۰ )راحتی جستجو را به عنوان سرعت و سهولت شناسایی و انتخاب محصولات توسط مصرف کنندگان، تعریف میکنند. اینترنت ابزارهای متعددی را فراهم کرده که به خرده فروشان اجازه میدهد ارتباطاتشان را با مشتریان بالقوه بهبود بخشند که این کار از طریق تقویت مجدد تواناییهایشان انجام میشود و اطلاعاتی را متناسب با مشتریان فراهم میکنند که از طریق وب سایتهای خود و استفاده از تبلیغات پرداختی برای تغییر مسیر ترافیک، انتشار اطلاعات و ایجاد شایعه و همهمه در رسانه های اجتماعی انجام می دهند.

راحتی خرید آنلاین از نظر ارزیابی

راحتی خرید آنلاین از نظر ارزیابی با در دسترس بودن جزئیات آسان برای درک توصیفات محصول با استفاده از ویژگیهای مختلف ارائه شده مانند متن، گرافیک و ویدئو در وب سایت شرکت مرتبط است.  مصرفکنندگان از طریق این ابزارها میتوانند تصویر واضحی از محصولات بدست آورند، بر روی محصولات زوم کنند یا حالت چرخش ایجاد کنند، رنگهای آنها را تغییر دهند و ادعا کنند که چگونه محصوالت ممکن است با نیازهای آنها متناسب باشد.

راحتی خرید آنلاین از نظر توجه

لوئدی (۱۹۹۷ )و مادو (۲۰۰۲ ) استدلال آوردند که به دلیل رقابت شدید ثبت شده در بازار آنلاین، صرفاً یک توصیف و بیان ساده از کاتالوگهای محصول یا خدمات در وب سایت، برای تضمین بقاء خرده فروشان آنلاین کافی نیست. بعد توجه به این مساله اشاره دارد که تا حدی که خرده فروشان آنلاین خدمات شخصی را فراهم نموده و به مشتریانشان توجه میکنند باعث افزایش زمان و کاهش تلاش مشتریانشان میشوند.

راحتی معامله (تراکنش)

راحتی معامله به عنوان سرعت و سهولتی تعریف شده که به واسطه آن مصرف کنندگان می توانند بر معاملات تأثیر بگذارند یا آن را بهبود بخشند. فروشگاههای دارای سیستم پرداخت سریع (برای مثال پرداخت با یک کلیک) و آسان، به خط مشی های بالا در سهولت معامله تبدیل شده اند.  یکی از مزایای اصلی و مهم خرید آنلاین این است که مشتریان هرگز در خطوط آنلاین منتظر نمی مانند.

راحتی مالکیت

راحتی خرید آنلاین از نظر مالکیت بیانگر تلاشهایی به لحاظ زمانی و پولی است که مصرف کنندگان به منظور مالکیت آنچه دوست دارند انجام دهند، به کار میبرند. سیدرز و همکاران (۲۰۰۰ )راحتی مالکیت را به عنوان سرعت و سهولتی که مصرف کنندگان میتوانند محصولات مطلوب را بدست آورند که شامل عوامل مرتبط با برنامه ریزی تولید، سیاست انبار داری، حمل و نقل و زمان تحویل میباشد. در فروشگاههای آنلاین، خریداران باید منتظر بمانند تا به سفارشاتشان رسیدگی شود و قبل از مالکیت واقعی، محصول، حمل و تحویل آنها داده شود. این یکی از مزیتهای اصلی فروشگاههای سنتی آنلاین است،

راحتی پس از مالکیت

راحتی پس از مالکیت بعد از این که خدمات مبادله میشود اهمیت پیدا میکند و به هزینه های زمان و تلاش مربوط میشود زمانی که تماس با آن شرکت را بعد از خرید محصول مورد نظر، از نو آغاز می کند.اهمیت راحتی پس از مالکیت در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مواجه شده توسط مصرف کنندگان در بازگرداندن محصولات خریداری شده از طریق اینترنت مورد تأکید قرار گرفته است. عواملی که به طو معمول راحتی پس از مالکیت را تعیین میکنند اغلب نیاز مصرف کننده را برای تعمیر، نگهداری یا مبادله محصول گزارش میدهند.

منبع

www.tutorialspoint.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری