جهان ووکا VUCA

جهان ووکا VUCA

جهان ووکا VUCA

جهان ووکا VUCA مخفف عبارت “ناپایدار، نامطمئن، پیچیده و مبهم” است و به عنوان یک ابزار مهم برای چالش‌های یک محیط تجاری به سرعت در حال تحول عمل می‌کند. ووکا VUCA به مؤلفه‌هایی اشاره می‌کند که به طور مختلف برای توصیف محیطی که تشخیص مطمئن را به چالش می‌کشد و مدیران را گیج می‌کند. نوسانات، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام، مخفف VUCA، اولین بار توسط کالج جنگ ایالات متحده برای تعریف شرایطی که رهبران نظامی در میدان نبرد با آن مواجه می‌شوند، توسعه یافت. اخیراً این مفهوم برای تعریف محیط رقابتی اقتصاد دیجیتال آمده است.

در جهان ووکا VUCA، سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند بر یادگیری داخلی تمرکز کنند و در عوض باید بر یادگیری مشارکتی و مشارکتی خارج از مرزهای سازمان تمرکز کنند. در جهان ووکا VUCA، هم کارشناسان و هم مدیران گفته‌اند، فعالیت‌های اصلی ضروری برای هدایت عملکرد سازمانی – مانند برنامه‌ریزی استراتژیک – صرفاً تمرین‌هایی در بیهودگی تلقی می‌شوند. جهان ووکا VUCA، هرگونه تلاش برای درک آینده و برنامه ریزی پاسخ‌ها را بی فایده می‌کند. زمانی که رهبران کاری به جز فشار دادن دست خود باقی نمی‌مانند، عملکرد سازمانی به سرعت در معرض خطر قرار می‌گیرد. در این قسمت از عملکرد سازمانی، نشان می‌دهیم که با نادیده گرفتن تفاوت‌های مهم در شرایطی که نوسانات، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام توصیف می‌کنند، رهبران را ناتوان شده است.

مفهوم جهان ووکا VUCA

مدیریت در چنین شرایط آشفته‌ای با رویکردهای قدیمی و کلاسیک امکان پذیر نیست. در واقع، در جهان ووکا VUCAفعلی (که مخفف نوسان، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام است) مدیران موقعیت باید در برابر هر شرایطی که در آینده پیش می‌آید موضع‌گیری کنند تا نرخ موفقیت خود را با توجه به منابع و پتانسیل محدود خود به حداکثر برسانند.

به عبارت دیگر، «در دنیایی که نوسانات، عدم قطعیت، پیچیدگی و ابهام (VUCA) به «عادی جدید» تبدیل شده است، ایمان به یک برنامه استراتژیک مشخص در حال محو شدن است و انطباق با تغییرات یک چالش استراتژیک بزرگ را تشکیل می‌دهد. در VUCA مخفف V مخفف Volatility است که به معنای هر موقعیتی است که ناپایدار و غیر قابل پیش بینی باشد. U مخفف Uncertainty است که به معنای هر موقعیتی است که نامشخص است و نمی‌توان در مورد آن مطمئن بود. C مخفف Complexity به معنای هر موقعیتی است که وابستگی‌ها و ارتباطات متقابل زیادی داشته باشد و عوامل دینامیکی مختلف در کنترل آنها نقش داشته باشند. A مخفف Ambiguity به معنای هر موقعیتی است که اطلاعات محدودی دارد و گیج کننده و نامشخص است. هر یک از اجزای جهان ووکا VUCA با ایجاد هرج و مرج و آشفتگی بر استراتژی رهبر و نحوه مدیریت سازمان تأثیر می‌گذارد.

این‌ها شامل سرعت پیشرفت فناوری و پیامدهای مربوط به عملیات، مدل‌های تجاری و حریم خصوصی داده‌ها، تغییرات سریع در سراسر جهان، پویایی، اختلال و رقابت شدید است. همه اینها در پس زمینه بازارهای پرسرعت و شار، و مجموعه‌ای از ملاحظات اضافی در مورد محیط زیست، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و حتی سلامت عمومی. این عوامل متنوع صرفاً نمونه‌هایی از مسائل بی‌شماری هستند که شرکت‌ها در آن گرفتار شده‌اند و احساس عمومی عدم کنترل را افزایش می‌دهند.

چگونگی عملکرد جهان ووکا VUCA

بررسی ادبیات نیاز به آماده سازی سازمان به عنوان یک کل و فرد را برای بقا و شکوفایی در یک جهان ووکا VUCAنشان می‌دهد. در سطح کلان، ساختار سازمانی و فرهنگ به عنوان دو موضوع اصلی یافت می‌شوند. ساختار سازمانی با ذهنیت‌های کارآفرینی، انعطاف پذیری، پاسخگویی و مدیریت غیرمتمرکز مشخص می‌شود. فرهنگ سازمانی با سازمان‌های یادگیرنده، مشارکت قوی، حمایت از نوآوری، همکاری و تفکر غیر خطی مشخص می‌شود. در سطح خرد، تمرکز بر مدیریت و رهبری است که به مهارت‌هایی که مدیران باید داشته باشند، چگونه می‌توان مدیران را با کیفیت‌های مناسب به دست آورد و چگونه مدیران باید از توانایی‌های خود استفاده کنند، می‌پردازد.

رهبران کم و بیش از وجود جهان ووکا VUCA آگاه هستند. به عنوان شایستگی‌های کلیدی، آن‌ها توانایی توسعه و انطباق فناوری‌های دیجیتال با نیازهای سازمان یا توانایی تغییر انعطاف پذیری تفکر بین مشکلات مختلف را ذکر می‌کنند. تازگی کار شناسایی ارتباطات بین جهان ووکا VUCA و شایستگی‌ها و ارائه نیز از طریق منشور هوش مصنوعی است.

نتیجه گیری

غیرقابل پیش بینی بودن به امر روز تبدیل شده است. به نظر می‌رسد همه چیز در اطراف ما در یک حالت جریان مداوم است. ما در گرداب یک طوفان بی پایان تغییر به دام افتاده‌ایم. وجود نوع بشر در حالت تعادل پویا است. ما به عنوان یک گونه در حال تلاش و مبارزه برای زنده ماندن در جهانی هستیم که در بهترین حالت می‌توان آن را با یک مخفف چهار حرفی به نام VUCA (فرار، نامشخص، پیچیده، مبهم) توصیف کرد. جهان به طور کلی و دنیای شرکت‌ها به طور خاص باید در مورد ابداع استراتژی‌های مشخص برای غلبه بر چالش‌های ارائه شده توسط این چهار موج مشخصه غالب که محیط را فرا گرفته‌اند فکر کنند.در یک محیط کسب و کار نامطمئن، پیچیده و مبهم (محیط VUCA) سازمان‌ها اغلب با تغییراتی مواجه می‌شوند و مجبور می‌شوند استراتژی خود را به منظور حفظ یا افزایش مزیت رقابتی خود به روز کنند.

منبع

Dhillon, R. Ngyen, C, Kleppesto, S. Hellestrom, M. (2021). Strategies to Respond to a VUCA World, Department of Business Administration, 1-84.

www.vuca-world.org

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری