بررسی عوامل رفتاری تاثیر گذار در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی عوامل رفتاری تاثیر گذار در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده

این مطالعه به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه عوامل رفتاری مالکان کسب و کار بر نیت آنها جهت اتخاذ استفاده از مالیه خصوصی در شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) تاثیر می گذارد. این مطالعه از تئوری رفتار برنامه ریزی شده برای بررسی تاثیر نگرش ها و هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده بر انتخاب و استفاده از سودانباشته و سرمایه گذاری خصوصی توسط شرکتهای کوچک و متوسط استفاده میکند. نمونه های پژوهش شامل شرکتهای ۲۹ کشور از اروپای شرقی و آسیای مرکزی می باشد. این مطالعه از مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی برای تحلیل استفاده می کند. دریافتیم که نگرش ها، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درک شده مالکان شرکت های کوچک و متوسط بر نیت آنها جهت استفاده از مالیه خصوصی در سطح معناداری از نظر آماری یک درصد تاثیر می گذارد. یافته ها مورد بحث قرار میگیرد و کاربردها و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در این مقاله ارائه می شوند.

واژگان کلیدی: عوامل رفتاریف مالی رفتاری، تصمیم گیری سرمایه گذاری، سرمایه گذاری

برای دانلود مقاله انگلیسی اینجا کلیک کنید

مالی رفتاری

بورس اوراق بهادار یکی از عمده‌ترین راه‌های تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه است. شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن‌یکی از عوامل مهم توسعه بازار سرمایه محسوب می­گردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه‌گذاران هستند. ازآنجاکه جذب سرمایه‌ها  پس‌اندازهای کوچک و هدایت آن‌ها برای توسعه شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا شناخت رفتار تأمین‌کنندگان منابع مالی و عوامل مؤثر بر تصمیمات اقتصادی آن‌ها، همواره موضوعی چالش‌برانگیز برای محافل دانشگاهی و حتی خود مشارکت‌کنندگان در بازار بوده است.

مبحث علوم رفتاری در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری از مباحث جدیدی است که اخیراً در علوم سرمایه‌گذاری و مالی مطرح‌شده است.تصمیمات سرمایه‌گذاران تنها تحت تأثیر شاخص‌های اقتصادی و عقلانیت قرار ندارند. بلکه مقوله‌هایی از قبیل نگرش سرمایه‌گذاری، میزان تحمل ریسک‌پذیری، عوامل دانشی ، اطمینان و عوامل روانی که سرمایه‌گذار به  فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار دارد. مواردی از این قبیل نیز تأثیر به سزایی در رفتار سرمایه‌گذاران و نوع تصمیمات آن‌ها دارد و نوع رفتار سرمایه‌گذاری آن‌ها را شکل می‌دهد.

افزایش سرمایه گذاری براساس عوامل رفتاری

دسترسی به وام بانک ها یکی از گزینه های مهم برای فعالیت های شرکت های کوچک و متوسط محسوب می شود. با این وجود، به خاطر محدودیت های مربوط به اندازه شرکت، بانک ها ممکن است وثیقه را به عنوان یک ضمانت قبل از وام گرفتن الزامی کنند. علاوه بر این، ناتوانایی احتمالی برای برآوردن پرداخت های بهره می تواند منجر به ورشکستگی شرکت های کوچک شود.

مشاهده شده است که دشواری در فراهم کردن وثیقه در شرکت های کوچک تر و  نوپا تر رواج بیشتری دارد. علاوه بر این، شرکت های کوچک به دنبال تأمین مالی ممکن است با مسئله شکاف سرمایه مواجه شوند.

شرکت های کوچک و متوسط که عضو شرکت های پذیرفته‌شده در بورس نیستند و شرکتهایی که به طور عمومی در بازار سهام تجارت نمی کنند، ممکن است دسترسی به تامین مالی از طریق انتشار سهام برای آنها دشوار باشد، اما نوسان بازار سهام برای شرکتهای کوچکتر پرهزینه تر است.

نشان داده شده است زمانی که شرکتهای کوچک برای اولین بار سهامی میشوند، غالبا شدیدا زیر قیمت واقع قیمت گذاری می شوند. بدون حمایت مالی، بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط ممکن است نتوانند سرمایه گذاری کنند، به فعالیت خود ادامه دهند یا حتی کسب و کاری ایجاد کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری