روش AHP گروهی

روش AHP گروهی

روش AHP گروهی یا GAHP، همان تکنیک AHP در تصمیم گیری چند معیاره است که از نظر چندین کارشناس به صورت همزمان استفاده می کند. روش GAHP که مخفف  Group Analytic Hierarchical Process است، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) روشی برای سازماندهی و تجزیه و تحلیل تصمیمات پیچیده با استفاده از ریاضی و روانشناسی است. در دهه ۱۹۷۰ توسط Thomas L. Saaty توسعه داده شد و از آن زمان به بعد اصلاح شده است.

اگر در یک رویکرد تصمیم گیری گروهی استفاده شود، تکنیک سلسله مراتبی گروهی استفاده می شود. AHP می تواند با ذینفعان مختلف، از جمله کارشناسان، ارائه دهندگان خدمات، محققان و/یا پرداخت کنندگان، درگیر ارزش گذاری نتایج متعدد و بررسی گزینه ها باشد باشد. قضاوت آنها در مورد ارزش گزینه ها را می توان از طریق پرسشنامه (آنلاین)، رای گیری الکترونیکی در یک محیط گروهی چهره به چهره، یا رای گیری آنلاین در یک محیط گروهی پراکنده انجام داد.

اولویت بندی گروهی با تکنیک AHP

به منظور تصمیم ­گیری گروهی با روش AHP، در ابتدا باید گروه تصمیم ­گیری متشکل از خبرگان، کارشناسان و صاحبنظران را انتخاب کرد. در روش AHP گروهی، از تکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده می شود. پس از انتخاب این گروه باید بر اساس بحث اعضای گروه، نمودار سلسله مراتبی مساله را ایجاد کرد. مهم­ترین گام در این فرایند، تعیین معیارهایی است که بر اساس آن­ها گزینه­ های رقیب با همدیگر مقایسه می­ شوند. تعیین این معیارها در تصمیم­ گیری انفرادی چندان مشکل نیست چرا که خود تصمیم­ گیرنده این معیارها را مشخص می­کند.

پس از توافق گروه با ساختار سلسله مراتبی، باید ماتریس ­های مقایسه زوجی در هر سطح ایجاد شوند. برای تلفیق نظرات تصمیم ­گیرندگان در تصمیم ­گیری گروهی می ­توان به یکی از روش­های قضاوت با اتفاق آراء یا تلفیق نظرات فردی استفاده می شود.

مراحل روش AHP گروهی

۱-تشکیل ماتریس تصمیم

۲-تشکیل مدل سلسله مراتبی

۳-تشکیل جداول مقایسات زوجی

۴- محاسبه نرخ ناسازگاری

۵- تشکیل ماتریس تصمیم ادغام شده

۶-محاسبه وزن نسبی معیارها و گزینه­ ها

۷- محاسبه وزن نهایی گزینه­ ها و رتبه­ بندی گزینه­ ها

ماتریس تصمیم روش AHP گروهی
ماتریس تصمیم روش AHP گروهی

آموزش روش AHP گروهی

تفاوت روش GAHP و روش AHP در ادغام  نظرات افراد خبره است. برای آموزش این روش می توانید ابتدا مقاله AHP در سایت را مطالعه نمایید. در گام ادغام نظرات افراد خبره از روش های

۱-روش حداقل مربعات

۲-روش حداقل مربعات لگاریتمی

۳- روش بردار ویژه

۴-روش­های تقریبی (مجموع سطری، مجموع ستونی، میانگین حسابی، میانگین هندسی) استفاده می شود.

این روش در نرم افزارهای EXPERT CHOICE و EXCEL قابل انجام است.

منبع

ieeexplore.ieee.org

برای مطالعه بیشتر روش AHP گروهی بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

GAHP

مدیر آماری-مشاوره آماری-STATISTICAL-CONSULTING

۱ نظر

  • سلام وقت بخیر. برای محاسبه میانگین هندسی داده های چند پرسشنامه در نرم افزار expert choise باید چه کار کنیم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری