مقایسه فراترکیب و فراتحلیل

مقایسه فراترکیب و فراتحلیل

مقایسه فراترکیب و فراتحلیل

مقایسه فراترکیب و فراتحلیل، در نشان دادن هدف این دو تکنیک در ترکیب تحقیقات مشخص می شود. دو تکنیک فراترکیب و فراتحلیل تحقیقات گذشته را ترکیب می کنند.  هدف از ترکیب تحقیق، درک نتایج گزارش شده در مطالعات فردی در زمینه مطالعات دیگر است. این توصیفات از تحقیقات گذشته شکاف های موجود در ادبیات را شناسایی می کند، یافته های تحقیق را یکپارچه می کند و دانش علمی را توسعه می دهد. با تأکید بر نحوه انجام یک مطالعه، نتایج گزارش‌شده و پیشنهادات بهترین عملکرد، متاآنالیز (فراتحلیل) و متاسنتز (فراترکیب) روش‌های سیستماتیکی را برای جمع‌آوری و گزارش داده‌ها در مطالعات متعدد و همچنین کمک به محققان، پزشکان و سیاست‌گذاران ارائه می‌کنند. تصمیم گیری آگاهانه سنتز تحقیق همچنین یک فرآیند دقیق برای سنتز و تولید چارچوب های نظری فراهم می کند.

در مقایسه فراترکیب و فراتحلیل، رابطه بین روش‌های سنتز شامل رویکردهای کمی (فراتحلیل)، کیفی (فراقوم نگاری و فراسنتز کیفی) و روش‌های ترکیبی (متاسنتز) برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده است. این اشکال مختلف سنتز به طور گسترده در ادبیات پزشکی و روانشناسی، و به طور فزاینده ای در تحقیقات آموزشی استفاده می شود، به ویژه زمانی که تعداد فزاینده ای (مثلاً صدها) از مطالعات تحقیقاتی تجربی را نمی توان به راحتی با استفاده از مرور روایتی خلاصه کرد.

 

رابطه بین متاآنالیز و متاسنتز برای مقایسه فراترکیب و فراتحلیل
رابطه بین متاآنالیز و متاسنتز برای مقایسه فراترکیب و فراتحلیل

فراتحلیل

فراتحلیل یا متاآنالیز یک تجزیه و تحلیل آماری است که در آن مطالعات با هم ارزیابی می شوند تا درک بزرگی از شباهت ها و تفاوت ها در نتایج گزارش شده به دست آید.بر اساس یک بررسی روایی، یک متاآنالیز معمولی دارای چندین ویژگی مشترک خواهد بود:

-شفافیت استراتژی جستجو شامل معیارهای گنجاندن و حذف،

-بیان مشکل واضح برای اینکه چرا مرور ادبیات ضروری است،

-سوالاتی که مرور سعی دارد به آنها بپردازد.

-نقد کار موجود و تولید دانش جدید به عنوان نتیجه فرآیند بررسی

از آنجا، در یک متاآنالیز کمی، محقق در کدگذاری ساختار یافته ویژگی‌های مطالعه، با اندازه اثر برای هر پیامد شروع می‌شود. اندازه های افکت مدتی است که وجود داشته اند و می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. آنها معمولاً تلاشی برای کمی کردن روابط بین متغیرها در مقیاس مشترکی مانند r پیرسون یا تفاوت‌های بین گروه‌هایی مانند d کوهن، g هجز یا نسبت شانس هستند. محققان همچنین ممکن است روش‌های تحقیق، تهدیدهای اعتبار و سازه‌های کلیدی را در حوزه ادبیات طبقه‌بندی کنند. سپس هر متغیر طبقه‌ای، ترتیبی یا پیوسته در تحلیل‌های بعدی برای جستجوی اثرات خلاصه یا روندها در ادبیات موجود استفاده می‌شود. برای مقایسه فراترکیب و فراتحلیل، روش های کمی مورد استفاده دز فراتحلیل تمایز این دو روش را مشخص می کند.

فراتحلیل سنتی

متاآنالیز سنتی شامل یک مدل اثر ثابت و یک مدل اثر تصادفی است که تفاوت‌های بین درمان مورد علاقه، مانند یادگیری مبتنی بر مشکل، و یک گروه کنترل مشترک را مقایسه می‌کند. برای اثر ثابت، این فرض وجود دارد که هر مطالعه همان پدیده را بررسی می‌کند و یک اندازه اثر واقعی وجود دارد. برای یک مدل اثر تصادفی، فرض می شود که هر مطالعه اندازه اثر خاص خود را دارد. اگر مطالعات طیف وسیعی از سطوح درجه، سطوح توانایی یا تغییرات در درمان را مقایسه کنند، محققان ممکن است یک مدل اثر تصادفی را انتخاب کنند. در هر دو مورد، مدل‌های اثر ثابت و تصادفی به میانگین وزنی اندازه اثر منجر می‌شوند. هرچه اندازه یک افکت فردی دقیق تر باشد، میانگین وزن بیشتری به آن داده می شود.

چندین اندازه اثر ممکن برای استفاده در متاآنالیز وجود دارد. همبستگی هایی که روابط بین دو متغیر یا داده های فراوانی را برای دو متغیر مانند اعتیاد به الکل و سوء استفاده خانگی بررسی می کند. یکی از رایج‌ترین اندازه‌های اثر بر اساس تفاوت‌های میانگین بین گروه درمان و کنترل است و می‌تواند از میانگین، انحراف معیار و اندازه نمونه گرفته تا آزمون t، آماره F یا حتی مقدار p استفاده کند.

فراتحلیل شبکه بیزین

متاآنالیز شبکه بیزین (BNMA) با اجازه دادن به مطالعات درمانی متعدد با یا بدون کنترل، مدل سنتی را گسترش می‌دهد. این به مرورها اجازه می دهد تا یک تکامل رایج در تحقیق را دنبال کنند. در داربست های مبتنی بر رایانه، نویسندگان مطالعه مقایسه داربست های مبتنی بر رایانه با شرایط کنترل را متوقف کردند زیرا می دانستند که این داربست ها مؤثر هستند. در عوض، نویسندگان شروع به بررسی شرایطی می کنند که تحت آن داربست های مبتنی بر کامپیوتر می توانند بهینه شوند. این مطالعات درمانی چندگانه را نمی توان در متاآنالیز سنتی استفاده کرد، اما می توان آنها را در یک BNMA گنجاند.

یک BNMA می تواند یک تکنیک تجزیه و تحلیل چالش برانگیز باشد که شامل تصمیمات بحرانی و گاهی بحث برانگیز است، مانند استفاده از توزیع قبلی آگاهانه یا غیرآگاهانه قبلی. با این حال، توانایی گنجاندن مجموعه‌ای از مطالعات تحقیقاتی کاملاً متفاوت، درهایی را برای فراتحلیل کمی باز می‌کند که در غیر این صورت ممکن است بسته باقی بماند.

فراترکیب

متاسنتز گروهی از مطالعات متمرکز بر موضوع یا پدیده مشابه را برای تولید نتایج قابل تعمیم بررسی می کند انواع مختلفی از روش‌های متاسنتز پیشنهاد شده‌اند، از جمله متاسنتز با روش‌های ترکیبی (پترسون و همکاران ۲۰۰۱)، فراقوم نگاری (Noblit و Hare 1988)، و متاسنتز کیفی (Sandelowski et al. 1997).  هر یک از این روش‌ها تلاش می‌کنند یافته‌هایی را گزارش کنند که منجر به نظریه‌سازی، تبیین نظریه یا مطالعه توصیفی، تفسیر و تعمیم‌پذیری می‌شود.

اغلب بین تمایز متاسنتز و مرور ادبیات روایی سردرگمی وجود دارد. مرور ادبیات، خواننده را در چارچوب آنچه قبلاً مطالعه شده است، قرار می دهد، در حالی که فراترکیب از روش های پیچیده تفسیر استقرایی برای گزارش یافته های خلاصه یا نظریه جدید استفاده می کند.متاسنتز یافته های مطالعات متعدد را گرد هم می آورد و سپس تجزیه می کند. این یک مطالعه کامل و دقیق با هدف تولید یافته‌های جدید است که در کنار هم محتوایی بیشتری نسبت به مطالعات فردی دارند که می‌تواند مفاهیم و الگوها را روشن کند.

به طور معمول، تحقیقات فراترکیبی با سؤالات تحقیق آغاز می شود، که کل فرآیند را هدایت می کند، از جمله: چه کسی عضو تیم تحقیقاتی است، نوع مطالعه ترکیبی انجام شده، میزان گسترده یا محدود جستجوی ادبیات، روش های تجزیه و تحلیل (اگر جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل مطالعات قوم‌نگاری، روش‌های تحلیل مورد استفاده در مردم‌نگاری، انتخاب خوبی برای فراقوم نگاری و هدف تحقیق (به عنوان مثال، نظریه‌سازی، تفسیر) است. برای تحقیقات آموزشی، به ویژه در IDT، تکیه بر یک موضوع متمرکز و سؤالات تحقیقاتی قوی ضروری است. این امر عبارات جستجوی مورد استفاده را راهنمایی می‌کند، در کدام پایگاه‌های اطلاعاتی باید جستجو کرد، مجلات خاصی را برای جمع‌آوری مطالعات از آن‌ها، و همچنین به انتخاب روش‌های تحلیل مناسب برای استفاده کمک می‌کند. با شناسایی گام های فراترکیب، مقایسه فراترکیب و فراتحلیل ساده می شود.

فراترکیب ترکیبی

متاسنتز ترکیبی که از لحاظ تاریخی به عنوان متا مطالعه یا گاهی اوقات مرور سیستماتیک شناخته می شود، یک متاسنتز ترکیبی از روش های کمی و کیفی برای نزدیک شدن به درک بیشتر یک مفهوم استفاده می کند. ترکیب مطالعات کمی و کیفی مستلزم استفاده محقق از روش متاآنالیز و سپس روش فراترکیب کیفی است که در مرحله سنتز نهایی، یافته‌ها را با هم ترکیب می‌کند.

فراقوم نگاری

نوبلیت و هار (۱۹۸۸) فرا قوم نگاری را برای اولین بار با هدف کنار هم قرار دادن پژوهش های متنی و تفسیری تر، به عنوان جایگزینی برای فراتحلیل معرفی کردند. این نوع ترکیب شامل ترجمه مفاهیم جمع‌آوری‌شده از مطالعات منفرد به یکدیگر است که به عنوان تحلیل ترجمه متقابل نیز شناخته می‌شود.این نوع ترکیب، سنتز ردی است که تضادها را بین و بین مطالعات منفرد توضیح می‌دهد، و تحلیل خطوط استدلالی است که یک تصویر کامل را می‌سازد.

Taquero (2011) نتایج تحقیقات را از استفاده از فراقوم نگاری و تجزیه و تحلیل ترجمه متقابل گزارش می دهد و کشف می کند که این فرآیند روابط بین مطالعات فردی را آشکار می کند و ترجمه و ترکیب آنها را واضح و منطقی می کند.

فراترکیب کیفی

فراترکیب کیفی برای درک متاسنتز کیفی، اغلب از یک تمثیل بودایی به عنوان یک قیاس برای توصیف مجموعه ای از بخش های جداگانه تحقیقات کیفی استفاده می شود تا بتوان یک کل را تفسیر و درک کرد.در فراترکیب کیفی، معیارهای جستجو حیاتی هستند و باید جامع باشند، حتی اگر اخیراً محققان مراحل روش‌شناختی خود را مورد بحث قرار داده‌اند و تفاوت‌ها و درک متقابل را برای انجام متاسنتز کیفی برجسته کرده‌اند.

همانطور که در بالا ذکر شد، معیارهای جستجو و اینکه چه مطالعاتی باید در یک فراترکیب کیفی گنجانده شود، با تمرکز سؤالات تحقیق تعیین می شود. همچنین محدوده تاریخ و سایر معیارهای گنجاندن دقیق تعیین شده توسط محققین برای تناسب با هدف و اهداف سنتز گنجانده شده است.مطالعات گنجانده شده می تواند از پنج تا بیش از صد مطالعه باشد و قانون سختی در مورد حداقل تعداد مطالعات مورد نیاز برای انجام یک متاسنتز کیفی وجود ندارد. اما مهمترین بخش گنجاندن در سنتز همیشه به کیفیت مطالعات برمی گردد. معنی این موضوع در طول سال‌ها تغییر کرده است، زیرا فراترکیب کیفی بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما عموماً توافق بر این است که رویکرد فراگیرتر فرصت‌هایی را برای نادیده گرفتن یافته‌های مهم یا ارائه سوگیری غیرضروری فراهم می‌کند.

منبع

Paterson, B. L., Thorne, S. E., Canam, C., & Jillings, C. (2001). Metastudy of qualitative health research: A practical guide to metaanalysis and meta-synthesis. London: Sage

Higgins, S. (2016). Meta-synthesis and comparative meta-analysis of education research findings: Some risks and benefits. Review of Education, 4(1), 31–۵۳.

Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). Toward a metasynthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing and Health, 26(2), 153–۱۷۰.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11528-018-0312-7

برای مطالعه بیشتر در زمینه مقایسه فراترکیب و فراتحلیل می توانید مقاله زیر را بخوانید.

مقایسه روش های فراترکیب و فراتحلیل

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری