امکان سنجی TELOS

امکان سنجی TELOS

امکان سنجی TELOS یک روزش ارزیابی و تحلیل پتانسیل پروژه است. این مطالعه براساس موارد هزینه و پتانسیل و پیش زمینه پروژه انجام می شود. جیمز اِی. هال (James A. Hall) در سال ۲۰۰۷ در کتاب «Accounting Information Systems» این چارچوب را طراحی کرد. نحوه‌ی استفاده از آن را در مطالعه‌ی امکان‌سنجی توضیح داد. این ارزیابی بر اساس طراحی کلی ملزومات سیستم وبرای تعیین این که شرکت دارای تخصص فنی لازم برای تکمیل پروژه می باشد، انجام می شود.

امکان سنجی TELOS

عبارت مخفف تلوس (TELOS) به معنی پنج زمینه در امکان سنجی است که شامل:

فنی (technical)

اقتصادی (economic)

قانونی (legal)

عملیاتی (operational)

زمان بندی (scheduling) می شود.

امکان سنجی TELOS
امکان سنجی TELOS

پیاده سازی مدل TELOS

زمانی که یک گزارش امکان سنجی نوشته می شود، موارد زیر باید مد نظر قرار گیرند:

یک توضیح خلاصه از کسب و کار برای ارزیابی فاکتور های محتمل تری که می توانند مطالعه را تحت تاثیر قرار دهند. بخشی از کسب و کار که مورد بررسی قرار می گیرد: فاکتور انسانی و اقتصادی، راه حل های ممکن برای مسایل در این سطح، دغدغه این است که آیا پروپوزال با در نظر گرفتن یک هزینه معمولی، از نظر فنی و قانونی انجام پذیر است یا خیر.

امکان سنجی قانونی(legal feasibility)

تعیین می کند که آیا سیستم پیشنهادی با الزامات قانونی تناقضی نداشته باشد، مثلا یک سیستم پردازش داده باید با قوانین حفاظت اطلاعات محلی همخوانی داشته باشد.

امکان سنجی عملیاتی(operational feasibility)

امکان سنجی عملیاتی، مقیاسی از این است که یک سیستم پیشنهادی چطور مسایل را حل می کند، از فرصت های شناسایی شده در تعریف اسکوپ بهره می برد. چقدر الزامات شناسایی شده در فاز تحلیل الزامات توسعه سیستم را براورده می کند. ارزیابی امکان سنجی عملیاتی بر میزان مناسب بودن پروژه های توسعه ای پیشنهادی برای محیط کسب وکار موجود و اهداف،  است. با توجه به توسعه زمان بندی،تاریخ تحویل،فرهنگ همکاری و فرآیندهای موجود کسب وکار تمرکز دارد.

امکان سنجی اقتصادی(economic feasibility)

هدف بررسی امکان سنجی اقتصادی،تعیین مزایای مثبت اقتصادی برای سازمانی است که سیستم پیشنهادی  برای آن فراهم می شود و شامل اندازه گیری و شناسایی تمام مزایای مورد انتظار می شود.این ارزیابی معمولا دارای یک تحلیل هزینه/سود می شود.

امکان سنجی فنی(technical feasibility)

ارزیابی امکان سنجی فنی بر روی به دست آوردن یک درک از منابع فنی موجود در سازمان و امکان استفاده از آن ها در زمان نیاز در سیستم پیشنهادی تمرکز دارد و یک ارزیابی از سخت افزار و نرم افزار موجود و این که تا چه حد با سیستم پیشنهادی همخوانی دارند را فراهم می کند.

امکان سنجی زمان بندی(schedule feasibility)

در صورتی که زمان تکمیل پروژه بیش از حد طولانی شود،قبل از اینکه مفید باشد ممکن است دچار شکست شود. معمولا این به این معنی است که تخمین بزنیم که توسعه یک سیستم چقدر طول می کشد و آیا می توان آن را در یک بازه زمانی و با استفاده از برخی از روش ها مانند دوره بازگشت  (payback period)  تکمیل نمود.امکان سنجی  زمان بندی مقیاسی است برای این که زمان بندی یک پروژه تا چه حد منطقی است.

با داشتن توان فنی موجود،آیا موعدهای پروژه منطقی هستند؟برخی از پروژه ها با موعدهای مشخص شروع می شوند و شما باید تعیین کنید که این موعدها آیا اجباری هستند یا تنها زمان های مطلوب می باشند.

برای آموزش بیشتر آموزش TELOS بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آموزش امکان سنجی TELOS

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری