گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

گراندد تئوری اشتراوس و کوربین از رویکردهای نظریه داده بنیاد در تحقیقات کیفی است که در نهایت به مدل پارادایمی می رسد. در انتخاب تکنیک داده بنیاد، رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار می گیرد، در مقاله گلیزر یا اشتراوس؟ به تفصیل به تفاوت دو تکنیک گراندد تئوری گلیزر و گراندد تئوری اشتراوس و کوربین پرداخته شده است. روش های کیفی به طور فزاینده ای در تحقیقات مدیریت محبوب هستند. نظریه داده بنیاد روشی است که اغلب توسط نویسندگان مطالعات کیفی در تحقیقات ذکر شده است، اما پیشنهاد شده است که بسیاری از مطالعات «گراندد تئوری» با روش شناسی مطابقت ندارند. هدف در این تحقیق ارائه مدلی برای عمل، اتصال محققان با روش‌شناسی مفید و افزایش کیفیت تحقیقات “گراندد تئوری ” منتشر شده در ادبیات است.

روش گراندد تئوری (GTM) (Glaser and Strauss, 1967; Strauss and Corbin, 1990; Charmaz, 2006) با تعامل مستمر بین جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور ایجاد نظریه ای که کاملاً در پدیده های تجربی پایه گذاری شده است مشخص می شود. در این مقاله رویکرد گراندد تئوری اشتراوس و کوربین بحث می شود.

از زمان پیدایش گراندد تئوری در سال ۱۹۶۷، روش‌شناسی نظریه داده بنیاد به دیدگاه‌های متعددی تبدیل شده است که هر کدام با مفروضات هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی متفاوتی پشتیبانی می‌شوند. نظریه داده بنیاد در درجه اول از طریق کار گلیزر و اشتراوس نشان داده شده است. گلیزر; اشتراوس و کوربین؛ و چارمز. پوزیتیویسم در مقابل تفسیرگرایی; دانش و تجربیات قبلی در مقابل یک تفسیر خالص. دسته بندی های از پیش تعیین شده کدگذاری داده ها در مقابل ایجاد از پایه – هر یک از این ادعاهای متضاد را می توان به عنوان مشخصه ای نسبت به سه نوع یا دیدگاه نظریه زمینه ای به کار برد.به گراندد تئوری اشتراوس و کوربین، گراندد تئوری تفسیری نیز گفته می شود.

تعدد تکنیک های گراندد تئوری

گراندد تئوری روشی استقرایی است که تلاش می کند شکاف بین تحقیق و نظریه را پر کند. گراندد تئوری بر رویکردی ساده برای روش هایی که داده های غنی و بی طرفانه را جمع آوری می کند، تأکید می کند. این امر باعث می‌شود که نظریه داده بنیاد به جای تأیید مفروضات نظری قبلی، درون مطالعه و داده‌ها مفهوم‌سازی شود. محققانی که می خواهند از گراندد تئوری اشتراوس و کوربین استفاده کنند این کار را با هدف ارائه توضیح نظری قابل استفاده برای یک مسئله پیچیده انجام می دهند. گراندد تئوری به جای تکیه بر تحلیل ها یا فرضیات گذشته برای برجسته کردن پاسخ های درست به سوالات اشتباه، محققان را تشویق می کند تا مشتاق باشند و به سمت یافتن پاسخ های درست برای سوالات درست سوق دهند.

با این حال، با گذشت زمان و مفروضات متمایز در مورد چگونگی بهبود و تکامل نظریه پایه، پیچیدگی های بسیاری پدید آمد. در چند دهه گذشته، به دلیل رویکردهای متعدد (اصلی و نوظهور) بحث های مربوط به نظریه زمینه ای بحث برانگیز و گیج کننده شده است.

فرآیند گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

در دهه ۱۹۹۰، اشتراوس در کنار ژولیت کوربین شروع به کار کرد و رویکرد تفسیرگرایانه تری را در روش شناسی به کار برد تا به نگرانی های قبلی ساختار سفت و سخت و وضوح در ماهیت انعطاف پذیر آن بپردازد. اشتراوس و کوربین تا زمان مرگ اشتراوس در سال ۱۹۹۶ در کنار یکدیگر به کار خود ادامه دادند و دائماً نظریه پایه تفسیری (IGT) را بهبود بخشیدند و روشن کردند. آخرین ویرایش چهارم استراوس (پس از مرگ) و کوربین از مبانی تحقیقات کیفی (۲۰۱۵) شامل تاملی در مورد اینکه گراندد تئوری تفسیری تا کجا پیش رفته است و همچنین پیش بینی هایی را برای چگونگی استفاده نظریه پردازان پایه جدید از گراندد تئوری اشتراوس و کوربین در آینده ارائه می دهد.

اشتراوس و کوربین قبلاً تفسیرگرایی را به عنوان تأثیر هستی شناختی خود برای گراندد تئوری تفسیریشناسایی کرده اند. در این پارادایم، بر دیدگاه های فردی تأکید می شود زیرا آنها حاوی داده های ارزشمندی برای توسعه یک درک نظری هستند.

محققان گراندد تئوری اشتراوس و کوربین اذعان می‌کنند که نظریه‌ها می‌توانند مشمول تفاسیر مختلف و همچنین از دو جهت محدود شوند: (۱) “آنها همیشه موقت هستند”، به طوری که دیگران ممکن است ادعاهای نظریه را توضیح دهند یا رد کنند. و (۲) «نظریه ها در زمان محدود هستند»، به طوری که تحت تأثیر یک دوره یا جامعه خاص قرار می گیرند.

بنابراین، اشتراوس و کوربین محققان را برای تطبیق مستمرشان از گراندد تئوری تفسیری تشویق و تحسین کرده اند. یکی از این انطباق‌ها، استدلال گراندد تئوری اشتراوس و کوربین است که به جای استقرایی صرف، تأثیر استدلال ابداعی را مجاز می‌کند.

کدگذاری در گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

اشتراوس و کوربین، با تاکید بر رویکرد ساختارمندتر، دارای سه مرحله اصلی برای فرآیند کدگذاری و تجزیه و تحلیل داده است: (۱) کدگذاری باز، (۲) کدگذاری محوری، و (۳) کدگذاری انتخابی.

استراوس و کوربین (۱۹۹۰) پیشنهاد می کنند که کد باز را با شکستن و زیر سوال بردن یک مشاهده، رویداد یا قطعه ای از اطلاعات خاص آغاز کنید. در طول این فرآیند ممکن است مفاهیم بسیاری ایجاد شود که در نهایت حول وجوه مشترک با هم گروه بندی شوند، که سپس بر توسعه یا کشف زیرمجموعه های مهم تأثیر می گذارد. مرحله بعدی، کدگذاری محوری، زیرمجموعه ها را به هم متصل می کند و مفاهیم درون آنها را به دسته های بزرگتر و متمرکزتر بازسازی می کند. از طریق این دسته بندی های متمرکزتر است که کدگذاری انتخابی آغاز می شود و محقق یک دسته اصلی را به عنوان تمرکز اصلی خود انتخاب می کند.

استفاده از یک دسته اصلی به نظریه پایه به عنوان یک روش یکپارچه برمی گردد و بنابراین برای فرآیند کدگذاری گراندد تئوری اشتراوس و کوربین نیز مهم است. از طریق فرآیند کدگذاری انتخابی، که توسط آن یک مقوله اصلی پدیدار می‌شود، مفهوم‌سازی نظری می‌تواند آغاز شود و محقق می‌تواند هر گونه فرضی را که ممکن است داشته باشد تأیید کند. چه مفروضات آنها اثبات شود و چه رد، آنها اطلاعات تازه به دست آورده ای خواهند داشت که به یک نظریه نهایی در مورد موضوع تحقیق آنها کمک می کند.

جمع بندی

در متون بحثی در مورد این که یک مطالعه نظریه داده بنیاد باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا به طور مشروع به عنوان “گراندد تئوری” نامیده شود، وجود دارد. یک مطالعه نظریه زمینه ای باید همه اینها را داشته باشد. همانطور که اشاره شد، نمونه‌های کمی از نظریه گراندد تئوری «چگونه انجام دهیم» در ادبیات وجود دارد. آنهایی که وجود دارند بر روش های اشتراوس و کوربین تمرکز کرده اند.

با ادامه روش مقایسه ای ثابت، که در ابتدا توسط گلاسر و استراوس (۱۹۶۷) معرفی شد، گراندد تئوری اشتراوس و کوربین مشخص می کند که محقق باید قبل از حرکت به سمت کدگذاری انتخابی، بارها بین فرآیندهای کدگذاری باز و کدگذاری محوری حرکت کند. این فعل و انفعال بین مراحل باعث می شود تا عبارات یا مفاهیم قوی ظاهر شوند و همچنین به محقق اجازه می دهد تا کیفیت یا اهمیت کلی یک دسته اصلی بالقوه مهم را تأیید کند.

منبع

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.

www.scirp.org

برای آموزش روش گراندد تئوری اشتراوس و کوربین روی لینک زیر کلیک نمایید.

آموزش گراندد تئوری اشتراوس و کوربین

۲ نظر

  • سلام وقت بخیر. بعد از جی تی با رویکرد اشتراوس کوربین برای بخش
    کمی pls باید انجام داد یا ism . به نظر بنده ism. اشتباه چون ما مدل
    پارادایمی رو با اشتراوس کوربین به دست آوردیم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری