بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی نفوذی (اینفلوئنسر مارکتینگ)

بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی نفوذی (اینفلوئنسر مارکتینگ)

صرفنظر از نوع کسب و کار و نوع روشی که برای بازاریابی محصولتان انتخاب میکنید برخی به استفاده از یک استراژی بازاریابی تاثیرگذار در شبکه های مجازی در جهت تبلیغ برند خود توجه ویژه دارند.

بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی نفوذی که به آن اینفلوئنسر مارکتنیگ نیز گفته می شود، یکی از روشهای اساسی در جهت تعامل و هماهنگی کسب و کار (محصول)  و مشتریان است.و در برخی موارد می تواند تاثیر شگرفی بر روی کسب و کار بگذارد. این روش بازاریابی بر اساس اثر گذاری توسط افراد پر نفوذ در بازار هدف است.

مفهوم بازاریابی تاثیرگذار یا بازاریابی نفوذی (اینفلوئنسر مارکتینگ)

هر زمان که افراد آنلاین میشوند  و با تاثیرگذاران در تعامل و ارتباط هستند . چه زمانی که ویدیویی روی یوتیوب نگاه میکنند یا در حال خواندن آخرین استوری سلبریتی موردعلاقه در فیس بوک و اینستاگرام هستند، افراد در حال برقراری ارتباط با افراد تاثیرگذار فضای مجاری هستند. در واقع این افراد، آدمهایی هستند که جلودار شبکه های مجازی هستند.آنها می توانند مبتکرانی باشند که ایده، مفهوم و محتوی جدید خلق میکنند و از این طریق به طور منظم توجه افراد در شبکه های مجازی را به خود جلب کنند.

پیشگامان اولیه آنهایی هستند که موضوعات داغ را (trends) زودتر از هر کس دیگری کشف میکنند و اونها رو با خلاقیت خودشان تقویت و دستکاری کرده و آنها در رسانه های اجتماعی گسترش بیشتری میدهند.در واقع میتوان گفت تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی میتوانند بر روی نبض اینترنت تاثیر بگذارند و کاربران این رسانه ها که به نوعی دنباله رو آنها هستند، چشم به این تاثیرات دوخته اند. بازاریابان نیز باید گوش به زنگ باشند. بر طبق گزارش Marketing Dive 41درصد بازاریان حرفه ای موفقیت بیشتری در کمپین های تاثیرگذاری نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتی  دیده اند.

استفاده از روش‌های بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار، بازاریابی تاثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ نامیده می‌شود. بازاریابی تاثیرگذار تقریبا وابسته به سایر روش‌های بازاریابی است و به صورت مستقیم تاثیر ندارد.

انواع اینفلوئنسرها در رسانه های اجتماعی

افراد مشهور (سلبریتی ها)

اینها بزرگترین نقش را دارند و احتمالا یک برند برای خودشان به حساب می آیند. بازیگران سینما و تلویزیون، ورزشکاران،ستاره های موسیقی و مدیران شبکه های اجتمعای با بیش از یک میلیون فالوئر. سلبریتی‌ها اولین دسته از اینفلوئنسرها هستند و معمولا شرکت‌های بزرگ برای کمپین‌های تبلیغاتی خود از این افراد استفاده می‌کنند. سلبریتی‌ها که به دلیل حوزه فعالیت هنری‌ و یا ورزشی‌شان مطرح شده‌اند، می‌توانند برای برندسازی و معرفی یک خدمات و یا محصول بسیار موثر باشند. این مدل از تبلیغات بسیار مرسوم بوده و در دهه گذشته با همه‌گیر شدن رسانه‌های اجتماعی، فرم جدیدی به خود گرفته است.

افراد مشهور به دلیل شهرت و تاثیرگذاری بالا بیشترین رقم دریافت هزینه را برای امور تبلیغاتی در بین سایر اینفلوئنسرها دارند و کسب و کارهای نوپا و کوچک نمی‌توانند به آسانی از پس هزینه‌های آنان بربیایند از همین‌رو بیش از ۹۵ درصد از تبلیغاتی که توسط این افراد در رسانه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، مربوط به برندها و کسب و کارهای بزرگی است. مهم‌ترین ویژگی این افراد که باعث می‌شود شرکت‌ها به آنان برای تبلیغات اعتماد کنند، در مورد برندسازی است. ویژگی منفی سلبریتی‌ها هم این است که مخاطب عام دارند و شاید بسیاری از افرادی که تبلیغ را مشاهده می‌کنند، اصلا علاقه‌ای به خدمات شما نداشته باشند.

تولید کننده های محتوی (بلاگرها

اینا تاثیرگذاران سطح کلان شما هستند. روزنامه نگاران، بلاگرها، کارشناسان مشاغل مختلف و سایر تولید کننده های محتوی بین ۱۰ هزار تا یک میلیون فالوئر در این دسته قرار میگیرند. بلاگرها در کنار تولیدکنندگان محتوا در یک دسته از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. منظور از بلاگر کسی است که در حال تولید محتوا در رسانه شخصی خود است. دسته مشخص شده بیشتر مربوط به تولیدکنندگان محتوا می‌شود. در دنیا، یوتیوبرها سهم قابل‌توجهی در تولید محتوا ویدویی دارند و در ویدیوهای خود کسب و کارهای مرتبط را معرفی کرده و از آنها پول دریافت می‌کنند.

در رسانه‌های اجتماعی دیگر افرادی که در یک حوزه، فعال هستند و انواع محتوا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در این دسته از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. برای مثال تولید کنندگان محتوای ویدیویی طنز در یوتیوب و اینستاگرام، در این دسته از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند. اغلب اینفلوئنسرهای ایرانی که امروزه در حال کسب درآمد هستند، در این دسته جای دارند. علاوه بر افراد حقیقی، تولید کنندگان انیمیشن‌های سریالی در رسانه‌های اجتماعی هم جز این دسته هستند.

افراد عادی با فالوئرهای بالا (میکرو اینفلوئنسرها)

این دسته جز سطح پایین ترین دسته های تاثیرگذاران هستند. ولی تعداد این دسته به نسبت دو دسته قبلی بیشتر است. با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ فالوئر میتوانند بعنوان کارمند شرکت و کسب و کار شما و یا حتی مشتریان صوتی شما باشند. میکرو اینفلوئنسرها آخرین گروه از دسته‌بندی اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار هستند که در چرخه بازاریابی تاثیرگذار فعالیت می‌کنند. افرادی که نه به اندازه سلبریتی‌ها مشهور هستند و نه با تخصصی توانسته‌اند در کسب و کار خود موفق شوند اما در رسانه‌های اجتماعی مطرح هستند،

جز میکرو اینفلئونسرها قرار می‌گیرند. این افراد از لحاظ تعداد مخاطب در بین سایر گروه‌ها، در جایگاه آخر می‌گیرند و در اصل کسب و کارهای کوچک و یا کسب و کارهایی که از خدمات آنها استفاده می‌کنند، مشتری‌های این افراد هستند. متاسفانه در ایران هم بخش قابل‌توجهی از افرادی که خود را اینفلوئنسر می‌نامند، در این دسته که کم‌اهمیت‌ترین دسته بین افراد تاثیرگذار است، قرار می‌گیرند.

نرخ درگیرکنندگی اینفلوئنسرها

با اضافه شدن قابلیت ساخت اکانت‌های تجاری (Business Account) در فیس‌بوک و اینستاگرام، قابلیت‌های آمارگیری جالبی در قالب بخشی به نام Insight به این دو رسانه اجتماعی اضافه شد. به وسیله این ابزار افراد می‌توانند نرخ درگیر کنندگی (Engagement Rate) هر پست خود را ببینند. نرخ درگیر کنندگی شامل مجموع تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد دفعاتی است که پست، ذخیره شده (در فیس‌بوک به‌جای ذخیره، تعداد Share‌ها حساب می‌شود) است. مجموع این اعداد را تقسیم بر تعداد کل فالوورها (Followers) می‌کنند و عدد بدست آمده ضرب‌در ۱۰۰، نرخ درگیرکنندگی را نشان می‌دهد. هرچه عدد بیشتر باشد یعنی کاربران بیشتر علاقه‌مند به آن پست بوده‌اند. البته یک پست ملاک نیست و معمولا ۱۲ پست آخر هر اینفلوئنسر باید برای رسیدن به میانگین نرخ درگیر کنندگی بررسی شود. در رسانه اجتماعی توییتر، تعداد کلیک‌ بر روی لینک و کلیک بر روی پروفایل کاربران و از همه مهم‌تر تعداد ریتوییت هم جز نرخ درگیرکنندگی حساب می‌شود.

بازاریابی تاثیرگذار (اینفلوئنسر مارکتینگ) نه فقط یک رویکرد جدید در بازاریابی بلکه:
۱ – روشی برای بازگشت سرمایه است
۲ – روشی برای کسب درآمد حتی از صد هزار تومان سرمایه است
۳ – پویا ترین کانال بازاریابی برای کشف مشتریان حقیقی در حال حاضر است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مدیر آماری